0790-686865

Adde Hodhod och Fuskbyggarna på TV4

Adde svarar på anklagelserna från TV4:s program, Fuskbyggarna

Vi har av en kund anklagats för att vara fuskbyggare och hängs på falska grunder ut i TV4:s program, Fuskbyggarna. Jag vill därför bemöta den smutskastning som svenska folket får ta del av utan att vi fått en ärlig chans att försvara oss. Anklagelserna gäller dessutom ett företag som jag inte längre är delaktig i, Zilex AB.

Till att börja med vill jag säga att jag redan från början förstod att detta var en kund som skulle orsaka problem. Han hade en otrevlig attityd, han uppträdde som en översittare. Jag försökte därför att tacka nej till uppdraget, men blev övertalad av Rörvikshus att ända ta det. Dumt nog gick jag med på det men när kunden började tjafsa ställde Rörvikshus inte på något sätt upp med hjälp att hantera honom.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en av Sveriges största tv-kanaler gör ett program där man helt tar kundens parti och dessutom sprider en rad lögner. Nedanstående är min version av hur saker gick till.

TV4 ljuger

För det första; TV4 ljuger när de säger att de inte kan få tag i mig. Det är bara att googla mitt namn så kommer all kontaktinformation om mig upp. Både adress, telefon och mailadress, inget är hemligt. Det hade bara varit att ringa upp och avtala en tid. 

De har mailat mig ett antal gånger och låtsats vara kunder och jag har då svarat att jag inte längre är kvar på Zilex. De ljuger om att de kontaktat mig på rekommendationer men kunde aldrig tala om vem som rekommenderat mig. TV4:s enda intresse i detta är att göra ett tv-program där de genom att ljuga lurar svenska folket genom att smutskasta mig och mitt gamla byggföretag. Allt för att tjäna pengar.

I det aktuella fallet ljuger de om att tätskikten är av en föråldrad typ eller att det inte finns något, men i filmen syns att det är Bostikduk under fixet samt en blå manschett runt ett rör. Varför visade de inte väggen när de rev fixet eller bilder på röret? En förhöjningsring monterades inte på grund av att vi bedömde att höjdskillnaden inte var så stor. Dock fanns det en brunnsmanschett som inte visades när golvbrunnen revs.

Beträffande rördragningen i väggen: Jag håller med om att den inte är snygg men tanken var att en dold dragning skulle vara så liten som möjligt. Lucka nummer två till vattenavkastare bad kunden oss att vänta med tills han bestämt sig för hur han ville ha det. 

Av någon anledning meddelade kunden att han inte hade råd att köpa en bubbelpool och bad oss att spara in 700 kr på ett parkettgolv och pruta 1000 kr på en eldosa. Jag började då förstå att han tagit sig vatten över huvudet med husbygget, han hade helt enkelt inte råd med det. 

Kunden betalade inte

Slutbesiktningen gav 107 anmärkningar, bagateller som vi inte hade några problem med att avhjälpa. I det läget började vi att åtgärda felen samtidigt som jag krävde att kunden skulle säkra de 200 000 kr han ännu inte hade betalat genom att deponera dem hos husleverantören. Detta gjordes inte. 

Det blev problem redan när vi började med betongplattan, kunden började visa upp en dålig attityd och jag bestämde mig för att dra mig ur bygget efter att betongplattan var färdig. Rörvikshus agent gick då in och medlade och lovade att bistå om det uppstod fler konflikter. Efter det försvann agenten, han svarade varken på kundens mail eller telefonsamtal. Det förklarade han senare med att han på två månader fått 800 mail från kunden och att han till slut inte orkade att svara på fler. 

Kunden började därefter att dyka upp vid bygget och gapa och skrika på alla som arbetade på hans hus. Han behandlade folk som sina slavar. Agenten hade gett upp och jag försökte så gott jag kunde att lappa ihop det. Det var en jobbig tid då kunden satt i system att gapa och skrika, han betedde sig som att han ägde oss. 

Jag kan förstå att människor som inte är byggare blir upprörda efter ett sådant program. Tv-teamet största talang ligger i att klippa ihop programmet så att kunden framstår som ett offer för ett hänsynslöst och oseriöst byggföretag. Jag hoppas dock att den som är kunnig på husbyggen kan se att en fuskbyggare inte kan åstadkomma ett sådant hus. 

Alla färdigställda hus får anmärkningar i slutbesiktningen, det är inget onormalt och vi var mer än villiga att rätta till felen. Men när kunder visar bristande betalningsförmåga ställs saken i ett annat läge. Den här kunden kontaktade er för att han ville slippa betala för vårt jobb och med er hjälp kanske han nu lyckas. Hoppas att TV4 och Anders kan sjösätta en ny programidé som tar upp kunder med bristande betalningsförmåga. Ni kan ju kalla det för ”Fuskkunderna”. 

Progam som visar fuskbyggande kommer tyvärr aldrig att kunna stoppa fuskbyggen. Enda sättet att sätta stopp för oseriösa byggföretag är att införa ett krav på en licens som utfärdas efter tuffa prov och kompetenstest, så som det är i USA.

Med vänlig hälsning Adnan (Adde) Hodhod